Przejdź do treści

Budżet i finanse

Logo programu Swiss Contribution w tle zdjęcia systemu solarnego na dachu, rozbiórki dachu z azbestu, odnowionego dworca

NIK o realizacji Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy w obszarze środowiska i infrastruktury

28 kwietnia 2017 11:00

NIK pozytywnie ocenia wykorzystanie przez administrację publiczną funduszy ze Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy w obszarze środowiska i infrastruktury. Polska otrzymała najwyższą - w wysokości 489 mln franków szwajcarskich – pomoc spośród 10 państw, którym przyznano wsparcie. Wzrost kursu franka spowodował wygospodarowanie dodatkowych środków, przez co kontrolowanym jednostkom samorządu terytorialnego udało się zrealizować więcej inwestycji niż pierwotnie planowano. NIK jedynie zaleca dołożenie starań, aby przyspieszyć realizację niezakończonych inwestycji, tak aby do połowy czerwca rozdysponować wszystkie przyznane fundusze.

więcej treści z artykułu: NIK o realizacji Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy w obszarze środowiska i infrastruktury

Logo Ministerstwa Skarbu Państwa, w tle banknoty stuzłotowe

NIK o gospodarowaniu funduszami celowymi w dyspozycji Ministra Skarbu Państwa

25 kwietnia 2017 08:00

Wszystkie cztery fundusze celowe, których dysponentem był Minister Skarbu Państwa służyły realizacji celów ustawowych. Środki gromadzone na rachunkach pozwalały na zaspokojenie roszczeń. Niecelowe natomiast było pokrywanie przez Ministra Skarbu wydatków równolegle ze środków Funduszu Skarbu Państwa i z części budżetowej 36 – Skarb Państwa. Skutkowało to brakiem przejrzystości gospodarki finansowej Ministerstwa.

więcej treści z artykułu: NIK o gospodarowaniu funduszami celowymi w dyspozycji Ministra Skarbu Państwa

Banknoty stuzłotowe

NIK o wykorzystaniu mechanizmu zapewnień finansowania lub dofinansowania

22 lutego 2017 08:00

Niewątpliwą zaletą mechanizmu udzielania zapewnień jest możliwość realizacji dużych bądź skomplikowanych przedsięwzięć dzięki elastycznemu podejściu do zasady roczności budżetu. Jednocześnie nie można pominąć wad systemu: znikomego wpływ na racjonalizację wydatkowania środków publicznych i przyspieszenie absorpcji środków europejskich, braku kryteriów, w tym zasad i terminów rozpatrywania wniosków o zapewnienie.

więcej treści z artykułu: NIK o wykorzystaniu mechanizmu zapewnień finansowania lub dofinansowania

Logo inicjatywy JASPERS poniżej dokument z nagłówkiem Wniosek o dofinansowanie

NIK o inicjatywie JASPERS w Polsce

31 stycznia 2017 08:00

Wsparcie doradcze ekspertów z programu JASPERS poprawiło jakość polskich wniosków o unijne dofinansowanie projektów objętych kontrolą. Efektem pomocy była mniejsza liczba uwag Komisji Europejskiej, dzięki czemu na kolejnych etapach procedury dokumenty były rozpatrywane w krótszym czasie niż te przygotowane bez wsparcia.

więcej treści z artykułu: NIK o inicjatywie JASPERS w Polsce

Napis BANK na murze budynku

NIK o nadzorze KNF nad Spółdzielczym Bankiem Rzemiosła i Rolnictwa w Wołominie

20 stycznia 2017 11:10

Upadłość Spółdzielczego Banku Rzemiosła i Rolnictwa w Wołominie miała źródła w nieprawidłowościach w zarządzaniu ryzykiem kredytowym. Działania naprawcze podejmowane przez Komisję Nadzoru Finansowego były zbyt późne, by zapewnić bezpieczeństwo środków zgromadzonych na rachunkach bankowych i zapobiec stratom klientów Banku – stwierdza NIK w wynikach kontroli sprawowania przez KNF nadzoru nad Spółdzielczym Bankiem w Wołominie w latach 2013-2015.

więcej treści z artykułu: NIK o nadzorze KNF nad Spółdzielczym Bankiem Rzemiosła i Rolnictwa w Wołominie

Napis Regionalny program operacyjny w tle zdjęcia budowy

NIK o wyborze projektów do Regionalnych Programów Operacyjnych

12 listopada 2016 09:50

W trzech z dziewięciu zbadanych przez NIK konkursów, w których Urzędy Marszałkowskie wybierały projekty do dofinansowania z UE w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, stwierdzono nieprawidłowości. Izba zwraca też uwagę na opóźnienia przy wykorzystywaniu unijnych funduszy przeznaczonych na lata 2014–2020 wynoszące ok. ośmiu miesięcy w porównaniu do wdrażania RPO na lata 2007–2013. Jeżeli nie zostaną wdrożone działania przyspieszające wydatkowanie środków z UE, to w ocenie NIK, część środków przewidzianych dla poszczególnych programów operacyjnych może zostać niewykorzystanych.

więcej treści z artykułu: NIK o wyborze projektów do Regionalnych Programów Operacyjnych

Napis POŻYCZKA w tle kalkulator, długopis i kartka z kolumną liczb

NIK o zadłużaniu samorządów w tzw. parabankach

19 października 2016 08:30

Samorządy korzystały z operacji finansowych innych niż kredyty i pożyczki bankowe oraz emisja obligacji, ponieważ ich sytuacja finansowa często uniemożliwiała uzyskanie tradycyjnego finansowania bankowego. Operacje te pozwalały na obejście mechanizmów ostrożnościowych i pozyskanie środków na projekty unijne lub kontynuowanie rozpoczętych projektów inwestycyjnych. Jednak bardzo często korzystanie z usług tzw. parabanków wiązało się z ponoszeniem przez samorządy kosztów istotnie przewyższających koszty rynkowe i prowadziło do nadmiernego zadłużania, a w skrajnych wypadkach do tzw. pętli zadłużania.

więcej treści z artykułu: NIK o zadłużaniu samorządów w tzw. parabankach

W tle dwie osoby przekazują sobie kopertę z pieniędzmi, na pierwszym planie symbol zakazu

NIK o wdrażaniu Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji

30 sierpnia 2016 08:00

Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019 wdrożono zgodnie z założeniami, skupiając się na obszarach najbardziej zagrożonych korupcją: ochronie zdrowia, obronności, zamówieniach publicznych i administracji państwowej. W ocenie NIK w ciągu dwóch lat wdrażania Programu nie ustrzeżono się jednak błędów. Nie ustalono m.in. szczegółowych harmonogramów poszczególnych przedsięwzięć, nieprecyzyjnie określono mierniki. Brakowało też skutecznego systemu wymiany informacji i współpracy zarówno pomiędzy realizatorami zadań, jak i między środowiskiem naukowym a sektorem pozarządowym.

więcej treści z artykułu: NIK o wdrażaniu Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji

NIK o systemie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

NIK o systemie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

19 sierpnia 2016 08:00

Skuteczność kontroli sprawowanej nad instytucjami, które mają obowiązek rejestrowania transakcji powyżej 15 tys. euro i podejrzanych oraz przekazywania tych danych Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej, była niska. NIK pozytywnie oceniła tylko działalność kontrolną prowadzoną przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego i Narodowy Bank Polski. Urzędy kontroli skarbowej, prezesi sądów apelacyjnych, wojewodowie oraz starostowie mając inne priorytety i cele wyznaczone im przez zwierzchnie organy, niż przeciwdziałanie procederowi prania pieniędzy, robili to w sposób wysoce ograniczony. Działanie systemu ograniczał także brak aktualizacji tzw. rozporządzenia rejestrowego, w związku z czym niektóre instytucje finansowe nie musiały rejestrować transakcji ponadprogowych. NIK zauważa ponadto, że Minister Finansów nadal nie uregulował nadzoru nad kantorami internetowymi, które nie podlegają żadnej kontroli w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy.

więcej treści z artykułu: NIK o systemie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

Wydruk księgowy

NIK o jawności i przejrzystości finansów publicznych

21 lipca 2016 08:00

System sprawozdań dotyczących finansów publicznych nie był w kontrolowanym okresie przejrzysty. Nie dostarczał on spójnych danych, które przedstawiałyby rzeczywisty obraz procesów zachodzących w państwie. Rozbieżności dotyczyły nawet danych kluczowych dla finansowej oceny państwa, takich jak łączne wielkości dochodów i wydatków publicznych oraz rozmiar długu publicznego. W rezultacie dane zawarte w różnego typu sprawozdaniach mogły prowadzić użytkowników do sprzecznych wniosków. NIK stwierdza, że wielu danych o istotnym znaczeniu dla oceny sytuacji finansowej państwa nie opublikowano wcale.

więcej treści z artykułu: NIK o jawności i przejrzystości finansów publicznych

Przeczytaj treść ponownie

Najwyższa
Izba Kontroli

Najwyższa Izba Kontroli
Skr. poczt. P-14, 00-950 Warszawa
tel. 22 444 50 00
nik@nik.gov.pl
NIP: 526-10-58-627, REGON: 000000052