Przejdź do treści

Edukacja

Krzesła w pomieszczeniu klasowym

NIK o kształceniu dorosłych w szkołach

21 września 2017 06:40

W ocenie Najwyższej Izby Kontroli konieczne są poważne zmiany w systemie organizowania i finansowania kształcenia dorosłych. Problemem jest niska skuteczność kształcenia, a co za tym idzie niewielki odsetek absolwentów oraz zdanych egzaminów zewnętrznych. NIK zwraca uwagę, że dorosłych lepiej kształcą szkoły publiczne, niż niepubliczne, a wysokość otrzymywanych przez szkoły dotacji nie wpływa ani na jakość kształcenia, ani jego skuteczność. Co więcej - przyjęte rozwiązania finansowania szkół dla dorosłych nie zapobiegają zjawiskom patologicznym, w tym wyłudzaniu dotacji przez część szkół niepublicznych.

więcej treści z artykułu: NIK o kształceniu dorosłych w szkołach

Napis: świetlice szkolne, w tle zdjęcie świetlicy szkolnej

NIK o funkcjonowaniu świetlic szkolnych

13 września 2017 07:15

W świetlicach większości skontrolowanych szkół właściwie opiekowano się dziećmi. Zatrudniano wykwalifikowaną kadrę i na potrzeby świetlic wykorzystywano odrębne pomieszczenia, wyposażone w pomoce dydaktyczne umożliwiające prowadzenie zróżnicowanych zajęć. Wciąż jednak wiele jest do zrobienia, bo pomimo zmiany przepisów nadal w większości szkół powtarza się co roku te same plany i ćwiczenia, rzadko sprawdza się rzeczywiste, indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów, a jeszcze rzadziej dostosowuje do tych potrzeb zajęcia.

więcej treści z artykułu: NIK o funkcjonowaniu świetlic szkolnych

Ilustracja: Cień młodej osoby na tle klawiatury komputera

NIK o cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży

10 września 2017 08:30

Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Cyfryzacji, szkoły oraz Policja nie rozpoznały właściwie i nie określiły skali zagrożenia jaką niesie cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży. MEN nie koordynowało działań w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania cyberprzemocy wśród uczniów, nie opracowało też wytycznych dotyczących cyberprzemocy m.in. dla szkół. W efekcie każda spośród kontrolowanych szkół opracowywała odpowiednie zasady postępowania osobno, we własnym zakresie. Policja z kolei przeprowadzała działania profilaktyczne w szkołach, o ile dyrektorzy zgłosili takie zapotrzebowanie. Nie dziwi więc fakt, że większość zdarzeń dotyczących cyberprzemocy nie jest ujawniana, choć uczniowie i nauczyciele przyznają w ankietach, że cyberprzemoc dotyczy ponad 1/3 uczniów. NIK pozytywnie ocenia natomiast działania szkół w reakcji na zgłaszane akty cyberprzemocy.

więcej treści z artykułu: NIK o cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży

NIK o boiskach przyszkolnych na Pomorzu

NIK o boiskach przyszkolnych na Pomorzu

11 lipca 2017 08:00

Boiska przy pomorskich szkołach objętych kontrolą wykorzystywano zgodnie z potrzebami uczniów i okolicznych mieszkańców zarówno w czasie roku szkolnego, jak i w okresie wakacji. Dyrektorzy szkół zapewnili optymalne warunki dostępu do boisk w godzinach pracy szkoły, jak i poza tymi godzinami. Poza lekcjami wychowania fizycznego odbywały się tam również zajęcia dodatkowe i lokalne wydarzenia sportowe. Boiska wykorzystywano także do treningów organizowanych przez pozaszkolne kluby sportowe.

więcej treści z artykułu: NIK o boiskach przyszkolnych na Pomorzu

Nastolatka podczas wizyty u psychologa

NIK o pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów

04 lipca 2017 07:00

Dzieciom i młodzieży szkolnej nie zapewniono w latach 2014-2016 wystarczającej opieki psychologiczno-pedagogicznej. Blisko połowa szkół publicznych nie zatrudniała na odrębnym etacie ani pedagoga ani psychologa. Często decyzja o przyjęciu do pracy specjalistów w szkole była uwarunkowana nie skalą potrzeb, lecz sytuacją ekonomiczną samorządu.

więcej treści z artykułu: NIK o pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów

Nauczyciel przed grupą uczniów

NIK o przygotowaniu do zawodu nauczyciela

31 marca 2017 08:00

Procedura rozwoju zawodowego nauczycieli nie spełnia swojej roli. W założeniach miała sprzyjać rozwojowi, podnoszeniu wiedzy i umiejętności nauczycieli, a także promować najlepszych pedagogów. Tymczasem wyniki kontroli pokazują, że w niektórych szkołach procedura ta sprowadza się do automatycznego promowania na kolejne stopnie awansu. Także z kształceniem przyszłych nauczycieli nie jest najlepiej: na kierunki nauczycielskie przyjmowanych jest coraz więcej najsłabszych maturzystów, a programy kształcenia przyszłych wychowawców młodzieży są od lat nieaktualizowane.

więcej treści z artykułu: NIK o przygotowaniu do zawodu nauczyciela

Uczniowie biegnący z plecakami

NIK o bezpieczeństwie i higienie nauczania w szkołach publicznych

03 marca 2017 08:00

W żadnej ze skontrolowanych szkół nie stworzono uczniom optymalnych warunków technicznych do nauki. Zdarzało się, że dzieci uczyły się w ciasnych salach, przedmioty wymagające koncentracji planowano na ostatnich lekcjach lub grupowano je w kilkugodzinne bloki, a przerwy międzylekcyjne były zdecydowanie za krótkie. NIK zwraca również uwagę, że uczniowie wciąż narażeni są na dźwiganie ciężkich tornistrów i często nie mają możliwości zostawienia książek i zeszytów w szkole. Zastrzeżenia kontrolerów budzi także zły stan techniczno-sanitarny obiektów szkolnych oraz fakt, że w ponad połowie szkół nie zabezpieczono w komputerach dostępu uczniów do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.

więcej treści z artykułu: NIK o bezpieczeństwie i higienie nauczania w szkołach publicznych

Ilustracja: Nastolatek korzystający z tabletu nad którym unoszą się różne ikony, litery i znaki

NIK o przeciwdziałaniu e–uzależnieniu dzieci i młodzieży Zawiera wideo

23 grudnia 2016 11:00

Chociaż zjawisko e–uzależnienia nasila się i dotyka coraz młodszych użytkowników nowoczesnych technologii, problem ten nie spotyka się z należytą reakcją właściwych instytucji. Działania skontrolowanych instytucji, które powinny przeciwdziałać e–uzależnieniu dzieci i młodzieży, były przypadkowe i w ocenie NIK nie odpowiadały wystarczająco skutecznie na zagrożenia wynikające z rozwoju nowoczesnych technologii.

więcej treści z artykułu: NIK o przeciwdziałaniu e–uzależnieniu dzieci i młodzieży

Napis SIO w tle zdjęcia nauczycieli i uczniów w trakcie zajęć oraz osoby trzymającej tablet z wykresami na ekranie

NIK o systemie informacji oświatowej

30 listopada 2016 08:00

W ocenie Najwyższej Izby Kontroli system informacji oświatowej nie wspiera efektywnie realizacji zadań w obszarze oświaty. Do grudnia 2015 roku budowa tego systemu nie została całkowicie zakończona. W efekcie brak kompletności i wiarygodności danych w bazie nowego SIO utrudniał realizację polityki oświatowej państwa oraz dostęp do informacji publicznej.

więcej treści z artykułu: NIK o systemie informacji oświatowej

Dzieci w trakcie zabawy w przedszkolu

NIK o opiece przedszkolnej w województwie świętokrzyskim

03 listopada 2016 08:00

Gminy w województwie świętokrzyskim nie zagwarantowały na rok szkolny 2016/2017 miejsc w przedszkolach dla wszystkich trzylatków. W skontrolowanych gminach zabrakło miejsc dla prawie 200 dzieci w tym wieku, bo pierwszeństwo miały starsze przedszkolaki, a także sześciolatki, które po odroczeniu o rok edukacji szkolnej, mogły zostać w przedszkolu. Jednak w części gmin władze samorządowe wprowadzały, niezgodne z prawem, zasady rekrutacji ograniczające prawo dzieci sześcioletnich do kontynuacji wychowania przedszkolnego. Dodatkowo rodzicom dzieci cztero- i pięcioletnich, które obowiązkowo należało przyjąć do przedszkoli, nie wszędzie zapewniono dogodną dla rodziców dostępność opieki. Dzieci kierowano do placówek oddalonych o wiele kilometrów, proponowano opiekę tylko do południa lub na „drugą zmianę”, czyli tylko po południu.

więcej treści z artykułu: NIK o opiece przedszkolnej w województwie świętokrzyskim

Przeczytaj treść ponownie

Najwyższa
Izba Kontroli

Najwyższa Izba Kontroli
Skr. poczt. P-14, 00-950 Warszawa
tel. 22 444 50 00
nik@nik.gov.pl
NIP: 526-10-58-627, REGON: 000000052