Wschodnia granica RP jest jednocześnie zewnętrzną granicą Unii Europejskiej. W interesie Polski jest zapewnienie takich warunków odpraw, aby granice z sąsiadującymi państwami spoza Unii nie stanowiły barier dla handlu, wymiany społecznej i kulturalnej czy współpracy regionów. Szczególnie istotna staje się kwestia poprawy efektywności zarządzania wschodnią granicą. Podróżni powinni być po prostu sprawnie obsługiwani przez służby państwa m.in. przez Straż Graniczną i służby celne w cywilizowanych warunkach.
Dla uzyskania pełnego obrazu stanu pracy przejść granicznych Najwyższa Izba Kontroli opublikowała ankietę dla podróżnych, którzy w latach 2015-2018 przekraczali wschodnią granicę Polski. W treści ankiety zawartych jest 10 pytań związanych ze sprawnością służb państwowych na przejściach, a także kulturą obsługi podróżnych zarówno przy wjeździe jak i przy wyjeździe z Polski. Dotyczą one czasu trwania odprawy granicznej, występujących przestojów w pracy polskich służb granicznych, czy też możliwości korzystania z tzw. „zielonego pasa” (nic do oclenia). Opinia jest bardzo ważna dla uzupełnienia zaprezentowanych w informacji NIK danych nt. sprawności obsługi osób przekraczających granicę państwową i zapewnienia godnych warunków oczekiwania na odprawę.
Ankieta dotycząca działania służb państwowych na wschodnich przejściach granicznych RP - zbieranie zgłoszeń zakończyło się 23 lipca 2019 r.
Zbiorcze wyniki tej ankiety stanowić będą dla NIK cenne uzupełnienie ustaleń prowadzonej aktualnie kontroli pn. „Organizacja i warunki obsługi podróżnych na przejściach granicznych na wschodniej granicy RP”. Zostaną one uwzględnione w treści informacji o wynikach tej kontroli.