Przejdź do treści

Transport

Duże skrzyżowanie bezkolizyjne - widok z lotu ptaka

NIK o Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015

05 grudnia 2017 08:00

Zakres rzeczowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 – budowa nowych odcinków dróg krajowych oraz wzmocnienie i przebudowa istniejących - był zbyt szeroki. Dodatkowo wystąpiły problemy z właściwym planowaniem i finansowaniem inwestycji. Przede wszystkim nie określono kryteriów wyboru, ani kolejności realizacji Inwestycji, co prowadziło do dzielenia przedsięwzięć na etapy. W efekcie korygowano planowany wcześniej przebieg tras drogowych, przekraczano terminy wykonania, a kolejne opóźnienia powodowały zwiększenie kosztów. NIK stwierdza, że nie zrealizowano też w pełnym zakresie jednego z priorytetów Programu, czyli ukończenia wszystkich kluczowych odcinków autostrad. Pełen ciąg autostradowy uzyskano jedynie przy budowie autostrady A4.

więcej treści z artykułu: NIK o Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015

Lokalna droga w złym stanie technicznym

NIK o drogach lokalnych w województwie warmińsko-mazurskim Zawiera galerię zdjęć

06 listopada 2017 08:00

Mimo inwestycji gmin i powiatów województwa warmińsko-mazurskiego w budowę, przebudowę i remonty lokalnych dróg, część z nich nadal znajduje się w stanie technicznym, który zagraża bezpieczeństwu. Sytuację pogarsza nieprawidłowe oznakowanie dróg, np. montowanie znaków w miejscach, w których są mało lub nawet zupełnie niewidoczne. Nie zawsze też zarządcy dróg gminnych i powiatowych utrzymywali ich nawierzchnie w należytym stanie. Zanieczyszczone piaskiem, błotem, czy liśćmi jezdnie zmniejszają przyczepność pojazdów i zagrażają bezpieczeństwu.

więcej treści z artykułu: NIK o drogach lokalnych w województwie warmińsko-mazurskim

Krowy wyprowadzane z naczepy ciężarówki

NIK o nadzorze nad transportem i ubojem zwierząt gospodarskich

24 października 2017 08:15

W ocenie NIK podczas uboju i transportu zwierząt gospodarskich nie zawsze przestrzegano przepisów o ochronie zwierząt. Inspekcja Weterynaryjna oraz Inspekcja Transportu Drogowego ujawniły nieprawidłowości w co piątej ubojni oraz w co setnym pojeździe przewożącym zwierzęta. Nadzór nad transportem specjalistycznym zwierząt gospodarskich oraz ich ubojem w rzeźniach sprawowano właściwie. Ograniczony był natomiast nadzór nad przestrzeganiem prawa o ochronie zwierząt w gospodarstwach - ubój gospodarczy pozostawał tam praktycznie poza kontrolą, a nadzór nad transportem zwierząt przez rolników był marginalny. Wciąż także nie uregulowano kwestii przyznawania certyfikatów kwalifikacji dla uśmiercających zwierzęta ani przepisów dotyczących uboju bez ogłuszania (tzw. uboju rytualnego).

więcej treści z artykułu: NIK o nadzorze nad transportem i ubojem zwierząt gospodarskich

Samochód z tablicą nauki jazdy

NIK o działalności WORD w Częstochowie

18 sierpnia 2017 11:00

Złe gospodarowanie majątkiem własnym i niewłaściwe zarządzanie zasobami ludzkimi w latach 2008-2016 zarzuca częstochowskiemu WORD-owi NIK. Wskutek braku części procedur i naruszania innych WORD doznał wówczas m.in. uszczerbku finansowego na kwotę przekraczającą milion złotych. Strata ta była konsekwencją przede wszystkim decyzji o zakupie obciążonego hipotecznie budynku hotelowego za cenę przewyższającą jego wartość.

więcej treści z artykułu: NIK o działalności WORD w Częstochowie

Pociągi wjeżdżające na stację wyżej stary podmiejski skład pasażerski poniżej nowoczesny skład pasażerski

NIK o zarządzaniu regionalnym pasażerskim transportem kolejowym Zawiera wideo

13 lipca 2017 12:00

Z roku na rok wzrasta liczba przewiezionych pasażerów oraz ich satysfakcja z jakości usług regionalnych przewozów kolejowych, których organizatorem były kontrolowane samorządy. Jednakże samorządy województw nie zawsze przykładały należytą wagę do pełnienia funkcji organizatora publicznego transportu zbiorowego. Zdaniem NIK poprawy wymaga nadzór samorządów nad bezpieczeństwem przewozów, ich punktualnością i rzetelnym rozpatrywaniem przez operatorów skarg i reklamacji pasażerów. Do tej pory większość samorządów nie wprowadziła zintegrowanego biletu, dającego możliwość korzystania z różnych środków transportu w różnych miejscach województwa, z parkingów, a docelowo także innych usług. Dobrym przykładem działania takiego zintegrowanego biletu jest Małopolska Karta Aglomeracyjna.

więcej treści z artykułu: NIK o zarządzaniu regionalnym pasażerskim transportem kolejowym

NIK o zapobieganiu nielegalnemu obrotowi paliwami ciekłymi

NIK o zapobieganiu nielegalnemu obrotowi paliwami ciekłymi

03 lipca 2017 06:30

NIK negatywnie ocenia przeciwdziałanie w latach 2015 - czerwiec 2016 szarej strefie na rynku paliw ciekłych. W kontrolowanym okresie nie udało się doprowadzić do ograniczenia liczby podmiotów działających w szarej strefie lub dokonujących oszustw podatkowych, chociaż problem tzw. szarej strefy na rynku paliwowym został zidentyfikowany już w 2012 r.

więcej treści z artykułu: NIK o zapobieganiu nielegalnemu obrotowi paliwami ciekłymi

Droga prowadząca przez las

NIK o drogach leśnych w woj. warmińsko-mazurskim

07 marca 2017 08:00

Skontrolowane nadleśnictwa gospodarnie i celowo wydatkowały publiczne środki na przebudowę oraz utrzymanie dróg leśnych. Inwestycje te przyczyniły się do prowadzenia prawidłowej gospodarki leśnej związanej z produkcją i wywozem drewna, a także do zapewnienia należytej ochrony przeciwpożarowej lasów. Zastrzeżenia NIK dotyczyły natomiast nierzetelnego przygotowania przez nadleśnictwa postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, przebudowy dróg bez wymaganego zgłoszenia oraz nieprowadzenia okresowych kontroli stanu technicznego dróg leśnych.

więcej treści z artykułu: NIK o drogach leśnych w woj. warmińsko-mazurskim

Przejazd kolejowy oznaczony wyącznie znakami

NIK o bezpieczeństwie na przejściach i przejazdach kolejowo - drogowych

28 stycznia 2017 11:00

Zarządcy linii kolejowych i zarządcy dróg nie wykonywali należycie działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Ponad połowa skontrolowanych przejazdów nie była utrzymana we właściwym stanie technicznym. Przeszło 70 proc. z nich nie było odpowiednio oznakowanych znakami drogowymi i wskaźnikami kolejowymi.

więcej treści z artykułu: NIK o bezpieczeństwie na przejściach i przejazdach kolejowo - drogowych

Pociąg poruszający się z dużą prędkością

NIK o realizacji Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych

04 stycznia 2017 08:00

Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych nie został dostosowany do możliwości PKP PLK S.A., dlatego zakres ujętych w nim zadań inwestycyjnych okazał się niemożliwy do wykonania w zaplanowanych terminach. Do końca 2015 r. nie zakończono niemal połowy ze 153 projektów ujętych w Programie i nie wykorzystano ponad 11,3 mld zł zaplanowanych w 2011 r. ze środków unijnych na infrastrukturę kolejową. Miliardy złotych wydane w tym czasie na modernizację oraz budowę linii i stacji kolejowych poprawiły ich stan techniczny, jednak dla pasażerów niewiele się zmieniło – pociągi nadal nie rozwijają dużych prędkości na trasach.

więcej treści z artykułu: NIK o realizacji Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych

Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka widok z lotu ptaka

NIK o wykorzystaniu potencjału lotniska Rzeszów-Jasionka

08 grudnia 2016 08:00

Zwiększony dzięki zakończonym inwestycjom potencjał Portu Lotniczego „Rzeszów-Jasionka” mógłby być wykorzystywany w większym stopniu niż obecnie. W szczególności dotyczy to przewozów pasażerskich, gdyż w 2015 r. przepustowość lotniska była wykorzystywana niespełna w połowie. Według szacunków Izby granica rentowności, określana jako milion pasażerów rocznie, zostanie osiągnięta najwcześniej w 2022 r. Przeszkodą w pełnym wykorzystaniu potencjału lotniska mogą być stwierdzone zagrożenia w terminowej budowie linii kolejowej i dróg, służących lepszemu skomunikowaniu portu.

więcej treści z artykułu: NIK o wykorzystaniu potencjału lotniska Rzeszów-Jasionka

Przeczytaj treść ponownie

Najwyższa
Izba Kontroli

Najwyższa Izba Kontroli
Skr. poczt. P-14, 00-950 Warszawa
tel. 22 444 50 00
nik@nik.gov.pl
NIP: 526-10-58-627, REGON: 000000052