Przejdź do treści

Transport

Pociąg poruszający się z dużą prędkością

NIK o realizacji Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych

04 stycznia 2017 08:00

Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych nie został dostosowany do możliwości PKP PLK S.A., dlatego zakres ujętych w nim zadań inwestycyjnych okazał się niemożliwy do wykonania w zaplanowanych terminach. Do końca 2015 r. nie zakończono niemal połowy ze 153 projektów ujętych w Programie i nie wykorzystano ponad 11,3 mld zł zaplanowanych w 2011 r. ze środków unijnych na infrastrukturę kolejową. Miliardy złotych wydane w tym czasie na modernizację oraz budowę linii i stacji kolejowych poprawiły ich stan techniczny, jednak dla pasażerów niewiele się zmieniło – pociągi nadal nie rozwijają dużych prędkości na trasach.

więcej treści z artykułu: NIK o realizacji Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych

Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka widok z lotu ptaka

NIK o wykorzystaniu potencjału lotniska Rzeszów-Jasionka

08 grudnia 2016 08:00

Zwiększony dzięki zakończonym inwestycjom potencjał Portu Lotniczego „Rzeszów-Jasionka” mógłby być wykorzystywany w większym stopniu niż obecnie. W szczególności dotyczy to przewozów pasażerskich, gdyż w 2015 r. przepustowość lotniska była wykorzystywana niespełna w połowie. Według szacunków Izby granica rentowności, określana jako milion pasażerów rocznie, zostanie osiągnięta najwcześniej w 2022 r. Przeszkodą w pełnym wykorzystaniu potencjału lotniska mogą być stwierdzone zagrożenia w terminowej budowie linii kolejowej i dróg, służących lepszemu skomunikowaniu portu.

więcej treści z artykułu: NIK o wykorzystaniu potencjału lotniska Rzeszów-Jasionka

Budowa drogi

NIK o barierach w procesie realizacji inwestycji drogowych

22 listopada 2016 08:30

Bariery utrudniające proces budowy dróg krajowych, spowodowane były przede wszystkim niestabilnością Programu Budowy Dróg Krajowych oraz niedostosowaniem organizacyjnym GDDKiA do powierzonych jej działań, w tym niedostatecznym nadzorem nad przygotowaniem zadań inwestycyjnych. Bezpośrednim skutkiem powyższych barier były m.in. przerwy w realizacji inwestycji, utrata środków finansowych, błędy we wnioskach o wydanie decyzji administracyjnych oraz w dokumentacji projektowej, a także przypadki niedostatecznego rozpoznania geologicznego terenu budowy. NIK zaznacza, że przeszkody występujące w procesie inwestycyjnym generowały wysokie koszty oraz miały wpływ na opóźnienia w budowie dróg.

więcej treści z artykułu: NIK o barierach w procesie realizacji inwestycji drogowych

Pociąg i peron Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

NIK o Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

21 listopada 2016 09:30

Uruchomienie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej poprawiło skomunikowanie aglomeracji. Dzięki projektowi zmodernizowano stacje kolejowe, pasażerom oddano nowe pociągi, ruszyły połączenia na nowych trasach. Jednak w ocenie NIK wciąż na oczekiwanym poziomie nie funkcjonują jeszcze węzły przesiadkowe ani Wspólny Bilet Aglomeracyjny. Poprawy wymaga także częstotliwość kursowania pociągów.

więcej treści z artykułu: NIK o Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

Piesi i rowerzyści w ruchu ulicznym

NIK o bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów

16 listopada 2016 08:00

Działania realizowane przez Policję i straże miejskie na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów były niewystarczające w stosunku do faktycznego poziomu zagrożenia tej grupy uczestników ruchu drogowego. Zarówno skala, jak i kierunek prowadzonych działań w ograniczonym stopniu wpływały na poprawę poziomu bezpieczeństwa.

więcej treści z artykułu: NIK o bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów

Mężczyzna na wózku inwalidzkim przed autobusem

NIK o dostępności komunikacji miejskiej dla niepełnosprawnych Zawiera galerię zdjęć

15 października 2016 10:30

Pomimo podejmowanych działań i nieznacznej poprawy komunikacja miejska wciąż nie jest jeszcze w pełni dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. We wszystkich skontrolowanych miastach osoby niepełnosprawne napotykały na poważne bariery w dostępie do publicznego transportu zbiorowego. Najpowszechniejszym problemem pozostaje wciąż zbyt mała w stosunku do potrzeb liczba kursów pojazdów niskopodłogowych. W ocenie NIK większość trudności z dostępem niepełnosprawnych do komunikacji miejskiej wynika z nierzetelnej analizy potrzeb przewozowych mieszkańców.

więcej treści z artykułu: NIK o dostępności komunikacji miejskiej dla niepełnosprawnych

NIK o dowożeniu dzieci do szkół

NIK o dowożeniu dzieci do szkół

04 września 2016 10:00

Skontrolowane gminy organizujące dowóz do przedszkoli i szkół nie zapewniały dostatecznego poziomu bezpieczeństwa przewożonym dzieciom i uczniom. W co trzeciej kontrolowanej gminie stan techniczny autobusów, którymi dowożono dzieci i uczniów nie spełniał wymogów określonych przepisami, a w skrajnych przypadkach stwarzał realne zagrożenie dla zdrowia i życia pasażerów. Niesprawne autobusy stanowiły także zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego.

więcej treści z artykułu: NIK o dowożeniu dzieci do szkół

Lotnisko z wieloma samolotami

NIK o uprawnieniach do działania w lotnictwie cywilnym

03 sierpnia 2016 08:50

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z naruszeniem przepisów prawa lotniczego wydawał koncesje, zezwolenia i certyfikaty, czyli dokumenty uprawniające do działania w lotnictwie cywilnym. Ponadto nie zapewnił takiej organizacji pracy urzędu, która pozwoliłaby na rzetelną realizację zadań związanych z udzielaniem tych uprawnień i nadzorem nad prawidłowością ich wykonywania. W rezultacie do wykonywania działalności lotniczej zostały dopuszczone podmioty, które nie spełniały warunków określonych w przepisach prawa i nie gwarantowały jej bezpieczeństwa.

więcej treści z artykułu: NIK o uprawnieniach do działania w lotnictwie cywilnym

Piesi i rowerzyści na przejściu, w tle samochody

NIK o bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów na drogach publicznych

15 lipca 2016 07:45

Obecny system zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego nie umożliwia skutecznej ochrony pieszych i rowerzystów. Działania publicznej administracji drogowej nie doprowadziły do poprawy bezpieczeństwa rowerzystów w ruchu drogowym. Poprawiło się co prawda bezpieczeństwo pieszych, wciąż jednak w Polsce nadal co trzeci zabity na drodze to pieszy, podczas gdy w UE – co piąty. Na niezadowalający stan bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów wpływ ma również niedostosowanie infrastruktury drogowej do ich potrzeb. NIK zwraca uwagę, że długość tras dla rowerzystów przyrastała w ostatnich latach wolniej niż popularność ruchu rowerowego.

więcej treści z artykułu: NIK o bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów na drogach publicznych

PKP Energetyka logo, w tle trakcja elektryczna na bocznicy kolejowej

NIK o prywatyzacji PKP Energetyka SA

22 czerwca 2016 07:30

Prywatyzacja spółki PKP Energetyka nie budzi zastrzeżeń z punktu widzenia legalności. Jednak z uwagi na chęć maksymalizacji ceny – spółkę sprzedano inwestorowi finansowemu, a nie branżowemu. NIK zwraca uwagę na ryzyka związane z takim rozwiązaniem i na fakt, iż rzeczywiste następstwa tej transakcji: zarówno z punktu widzenia rynku usług kolejowych, samej Spółki, jak i funkcjonowania spółek grupy kapitałowej PKP SA zostaną dopiero zweryfikowane przez przyszłe wydarzenia.

więcej treści z artykułu: NIK o prywatyzacji PKP Energetyka SA

Przeczytaj treść ponownie

Najwyższa
Izba Kontroli

Najwyższa Izba Kontroli
Skr. poczt. P-14, 00-950 Warszawa
tel. 22 444 50 00
nik@nik.gov.pl
NIP: 526-10-58-627, REGON: 000000052