Przejdź do treści
Jesteś tutaj:

Wyszukane artykuły - "Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji"


Artykuły (21):

NIK o działaniach na rzecz społeczności romskiej w Małopolsce

Samorządy, zgodnie z wymogami, wykorzystują środki publiczne w ramach Programu integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014–2020, jednak ich działania na rzecz społeczności romskiej nie zawsze okazują się w pełni skuteczne. W wielu wypadkach integracja i aktywizacja społeczności romskiej stanowi bowiem niełatwy do rozwiązania lokalny problem społeczny, dodatkowo utrudniony przez hermetyczny charakter wspólnot romskich.

więcej treści z artykułu: NIK o działaniach na rzecz społeczności romskiej w Małopolsce

NIK o ograniczaniu niskiej emisji z kotłowni przydomowych i gminnych w województwie śląskim

Skontrolowane przez NIK gminy nieskutecznie działały na rzecz ograniczania niskiej emisji z kotłowni przydomowych i gminnych. Przedsięwzięcia podejmowane w tym zakresie były zbyt powolne, a ich skala ograniczona.

więcej treści z artykułu: NIK o ograniczaniu niskiej emisji z kotłowni przydomowych i gminnych w województwie śląskim

NIK o policyjnych izbach dziecka

Prawa nieletnich przebywających w policyjnych izbach dziecka nie zawsze były przestrzegane. NIK zwraca uwagę na przypadki ograniczania im kontaktu z rodzicami i obrońcą. Często w izbach dziecka naruszane były także prawa do swobody i tajemnicy komunikowania się oraz do intymności. W wielu placówkach nieletni nie mogli swobodnie zgłaszać próśb, skarg i wniosków. Nieprawidłowości te są spowodowane m.in. brakiem spójnych przepisów prawa oraz wystarczająco szczegółowych zasad określających funkcjonowanie policyjnych izb dziecka. Zastrzeżenia NIK dotyczą także warunków lokalowych. Niemal połowa skontrolowanych placówek nie spełnia wymagań dla tego rodzaju obiektów.

więcej treści z artykułu: NIK o policyjnych izbach dziecka

NIK o wdrażaniu Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji

Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019 wdrożono zgodnie z założeniami, skupiając się na obszarach najbardziej zagrożonych korupcją: ochronie zdrowia, obronności, zamówieniach publicznych i administracji państwowej. W ocenie NIK w ciągu dwóch lat wdrażania Programu nie ustrzeżono się jednak błędów. Nie ustalono m.in. szczegółowych harmonogramów poszczególnych przedsięwzięć, nieprecyzyjnie określono mierniki. Brakowało też skutecznego systemu wymiany informacji i współpracy zarówno pomiędzy realizatorami zadań, jak i między środowiskiem naukowym a sektorem pozarządowym.

więcej treści z artykułu: NIK o wdrażaniu Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji

NIK o programie standaryzacji komend i komisariatów Policji

W ocenie NIK Program standaryzacji komend i komisariatów Policji został przygotowany nierzetelnie, a jego realizacja była obarczona błędami. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przygotowało i przyjęło Program bez przeprowadzenia koniecznych konsultacji z jednostkami Policji, które odpowiadały za prowadzenie inwestycji. Zobligowanie Policji przez MSW do wdrażania niedopracowanego Programu narażało ją na ponoszenie niepotrzebnych kosztów.

więcej treści z artykułu: NIK o programie standaryzacji komend i komisariatów Policji

NIK o pomocy osobom dotkniętym przemocą domową

Interdyscyplinarne działania służące udzielaniu pomocy osobom doświadczającym przemocy domowej przyczyniają się do poprawy sytuacji większości osób, uczestniczących w procedurze "Niebieskie Karty". Jednakże zdaniem NIK te działania są jeszcze zbyt mało skuteczne w doprowadzaniu do trwałego ustania tego rodzaju przemocy. Wynika to przede wszystkim z ograniczonych możliwości odizolowania sprawców przemocy od osób krzywdzonych, niewystarczającej pomocy specjalistycznej oraz braku skutecznych metod w zakresie nakłaniania sprawców do udziału w procedurze "Niebieskie Karty". Funkcjonowanie zespołów interdyscyplinarnych stanowi dobrą podstawę do dalszego rozwoju lokalnych systemów przeciwdziałania przemocy domowej, choć obecnie efekty ich działalności są osiągane przede wszystkim dzięki indywidualnemu zaangażowaniu osób biorących udział w ich pracach.

więcej treści z artykułu: NIK o pomocy osobom dotkniętym przemocą domową

NIK o wykorzystaniu i dostępie do broni

Funkcjonariusze kontrolowanych służb są wyposażeni w odpowiednią ilość broń palnej. We wszystkich formacjach użycie broni palnej było traktowane jako ostateczność, a liczba nieprawidłowości z tym związanych była minimalna. NIK zwraca jednakże uwagę, że szkolenie strzeleckie wciąż nie gwarantuje odpowiedniego poziomu wyszkolenia wszystkich funkcjonariuszy. Wiele do życzenia pozostawia także stan techniczny strzelnic.

więcej treści z artykułu: NIK o wykorzystaniu i dostępie do broni

NIK o udzielaniu ochrony cudzoziemcom w Polsce

Przyjmowanie przez polską administrację wniosków o nadanie statusu uchodźcy odbywało się zgodnie z prawem. Prawidłowo zorganizowano i prowadzono także strzeżone i pobytowe ośrodki dla cudzoziemców. NIK zwraca jednak uwagę na braki dotyczące sprawowanego nadzoru i przygotowania organów państwa do realizacji ustawowych zadań. Nieprawidłowości dotyczyły także sprawności realizacji procedur uchodźczych, które zdaniem Izby mogą się jeszcze dodatkowo wydłużyć poprzez nowo wprowadzony rozdział postępowań o nadanie statusu uchodźcy.

więcej treści z artykułu: NIK o udzielaniu ochrony cudzoziemcom w Polsce

NIK o materiałach wybuchowych

Ryzyko przedostania się materiałów wybuchowych w niepowołane ręce, np. grup przestępczych, jest całkiem realne, bo funkcjonariusze policji i służb nie mogą skutecznie śledzić materiałów wybuchowych, gdyż urzędnicy nie wdrożyli na czas unijnych przepisów, uruchamiających elektroniczny system monitorowania. Urzędnicy zaniedbali również obowiązek szczegółowego wytyczania tras dla transportów i w efekcie samochody z niebezpiecznymi ładunkami mogą przejeżdżać np. przez centra miast. Kontrole w firmach wytwarzających materiały wybuchowe i handlujących nimi są niezwykle rzadkie.

więcej treści z artykułu: NIK o materiałach wybuchowych

NIK o bezpieczeństwie w cyberprzestrzeni

Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni nie jest w Polsce właściwie chronione. Nie podjęto dotąd spójnych i systemowych działań w zakresie monitorowania i przeciwdziałania zagrożeniom występującym w cyberprzestrzeni. Aktywność państwa paraliżował przede wszystkim brak jednego ośrodka decyzyjnego, koordynującego działania innych instytucji publicznych oraz bierne oczekiwanie na rozwiązania, które w tym obszarze ma zaproponować Unia Europejska.

więcej treści z artykułu: NIK o bezpieczeństwie w cyberprzestrzeni

Przeczytaj treść ponownie

Najwyższa
Izba Kontroli

Najwyższa Izba Kontroli
Skr. poczt. P-14, 00-950 Warszawa
tel. 22 444 50 00
nik@nik.gov.pl
NIP: 526-10-58-627, REGON: 000000052