Wyszukane artykuły - "autostrady"


Artykuły (13):

Wąskiej drogi!

NIK o przeciwdziałaniu zatorom na drogach krajowych

więcej treści z artykułu: Wąskiej drogi!

Jak uniknąć powtórki kryzysu budowlanego, który zagraża rozwojowi kraju? [podsumowanie debaty]

Szybko rosnące ceny surowców, brak klauzul waloryzacyjnych, brak pracowników i ograniczanie przez banki gwarancji to główne przyczyny kłopotów, w które zaczynają wpadać firmy budujące głównie drogi i linie kolejowe. Ich reprezentanci a także przedstawiciele rządu, parlamentu, eksperci uczestniczyli w konferencji zorganizowanej w Warszawie przez Najwyższą Izbę Kontroli. Dotyczyła najpoważniejszych problemów branży budowlanej. Otwierając spotkanie Prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski zwrócił uwagę, że zaczynają upadać małe i średnie firmy budowlane, co wymusza zbudowanie mechanizmów elastycznego reagowania na obecną sytuację na rynku.

więcej treści z artykułu: Jak uniknąć powtórki kryzysu budowlanego, który zagraża rozwojowi kraju? [podsumowanie debaty]

Hałaśliwy sąsiad – autostrada

Uruchomienie w połowie 2016 r. odcinka autostrady A-1 między Strykowem a Tuszynem spowodowało bardzo dużą uciążliwość dla mieszkańców terenów sąsiadujących z trasą. Badania hałasu wykazały, że dopuszczalny poziom dźwięków został przekroczony w porze nocnej w pięciu miejscach. O skali problemu świadczy blisko 1300 skarg, zgłoszonych przez mieszkańców do organów ochrony środowiska oraz oddziału GDDKiA w Łodzi.

więcej treści z artykułu: Hałaśliwy sąsiad – autostrada

GDDKiA realizując inwestycje drogowe nie zabezpieczyła interesu Skarbu Państwa

W latach 2011 – 2016 Skarb Państwa wypłacił podwykonawcom i kontrahentom, z tytułu niespłaconych przez wykonawców drogowych zaległych należności, ponad 1,3 mld zł. Umowy zawierane przez GDDKiA z wykonawcami niedostatecznie zabezpieczały interes Skarbu Państwa. Brakowało w nich m.in. monitoringu płatności, tak aby na bieżąco wiedzieć, czy wykonawcy płacą podwykonawcom i kontrahentom. Dodatkowo Specustawa, która miała pomóc w ratowaniu branży budowlanej przed upadłościami, nie została przez Generalną Dyrekcję właściwie zrealizowana. Części firm obniżono, albo w ogóle nie wypłacono przysługujących im należności.

więcej treści z artykułu: GDDKiA realizując inwestycje drogowe nie zabezpieczyła interesu Skarbu Państwa

NIK o niszczeniu dróg lokalnych przy budowie autostrad i dróg ekspresowych

Drogi lokalne nie są odpowiednio chronione przed niszczeniem podczas budowy autostrad i dróg ekspresowych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wprowadziła do kontraktów z wykonawcami robót wymóg zawierania umów z samorządami w celu ochrony i naprawy zniszczonych dróg lokalnych. Jednak później nie sprawdzała, czy firmy zawierają takie porozumienia oraz czy wywiązują się ze zobowiązań. Kontrole wprowadziła do planu dopiero w 2016 roku w wyniku zaleceń NIK.

więcej treści z artykułu: NIK o niszczeniu dróg lokalnych przy budowie autostrad i dróg ekspresowych

NIK o utrzymaniu i remontach dróg

Oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie dbają o ustalanie terminów prac i robót na drogach krajowych w taki sposób, by naprawy nie utrudniały podróżowania i nie były przeprowadzane w porach największego natężenia ruchu. W dodatku internetowy informator Dyrekcji o utrudnieniach zawiera nieaktualne i nierzetelne informacje i kierowcy zamiast skorzystać z objazdów, stoją w korkach. NIK zwraca także uwagę na łamanie zasad polityki antykorupcyjnej przez pracowników łódzkiego Oddziału Generalnej Dyrekcji.

więcej treści z artykułu: NIK o utrzymaniu i remontach dróg

NIK o jakości robót drogowych nadzorowanych przez GDDKiA

Podczas prowadzenia największych inwestycji drogowych Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych nie potrafiła zapewnić wystarczająco dobrego nadzoru nad jakością robót drogowych. Żadna z dróg oddanych do ruchu w latach 2008-2009 nie była objęta monitoringiem jakości. Wdrożono go w pełni od 2011 roku. W konsekwencji monitoringiem jakości robót nie objęto więc blisko 40 proc. dróg o łącznej długości 834 km, oddanych do użytku od stycznia 2008 do końca marca 2013 roku. Wady i usterki wystąpiły na ponad 70 proc. odcinków zbadanych przez NIK. Z kolei niewłaściwie opracowana dokumentacja projektowa była podstawą uzasadnionych roszczeń wykonawców – łącznie na 63 mln zł – związanych z koniecznością wykonywania dodatkowych robót i prac naprawczych.

więcej treści z artykułu: NIK o jakości robót drogowych nadzorowanych przez GDDKiA

NIK sprawdzi ekrany akustyczne na autostradzie A2

NIK sprawdzi, czy zasadne było ustawienie tak dużej liczby ekranów akustycznych na trasie autostrady A2. W siedzibie Izby zorganizowany został panel ekspertów, który ma pomóc inspektorom w opracowaniu programu kontroli.

więcej treści z artykułu: NIK sprawdzi ekrany akustyczne na autostradzie A2

NIK o EURO 2012

W przygotowaniach do EURO 2012 nastąpił postęp. Jednak skala opóźnień, zarzuconych przedsięwzięć oraz źle wykonanych inwestycji jest na tyle duża, że może to zagrażać prawidłowemu przebiegowi imprezy.

więcej treści z artykułu: NIK o EURO 2012

Przeczytaj treść ponownie