Przejdź do treści
Jesteś tutaj:

Wyszukane artykuły - "edukacja"


Artykuły (37):

NIK o boiskach przyszkolnych na Pomorzu

Boiska przy pomorskich szkołach objętych kontrolą wykorzystywano zgodnie z potrzebami uczniów i okolicznych mieszkańców zarówno w czasie roku szkolnego, jak i w okresie wakacji. Dyrektorzy szkół zapewnili optymalne warunki dostępu do boisk w godzinach pracy szkoły, jak i poza tymi godzinami. Poza lekcjami wychowania fizycznego odbywały się tam również zajęcia dodatkowe i lokalne wydarzenia sportowe. Boiska wykorzystywano także do treningów organizowanych przez pozaszkolne kluby sportowe.

więcej treści z artykułu: NIK o boiskach przyszkolnych na Pomorzu

NIK o pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów

Dzieciom i młodzieży szkolnej nie zapewniono w latach 2014-2016 wystarczającej opieki psychologiczno-pedagogicznej. Blisko połowa szkół publicznych nie zatrudniała na odrębnym etacie ani pedagoga ani psychologa. Często decyzja o przyjęciu do pracy specjalistów w szkole była uwarunkowana nie skalą potrzeb, lecz sytuacją ekonomiczną samorządu.

więcej treści z artykułu: NIK o pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów

NIK o przygotowaniu do zawodu nauczyciela

Procedura rozwoju zawodowego nauczycieli nie spełnia swojej roli. W założeniach miała sprzyjać rozwojowi, podnoszeniu wiedzy i umiejętności nauczycieli, a także promować najlepszych pedagogów. Tymczasem wyniki kontroli pokazują, że w niektórych szkołach procedura ta sprowadza się do automatycznego promowania na kolejne stopnie awansu. Także z kształceniem przyszłych nauczycieli nie jest najlepiej: na kierunki nauczycielskie przyjmowanych jest coraz więcej najsłabszych maturzystów, a programy kształcenia przyszłych wychowawców młodzieży są od lat nieaktualizowane.

więcej treści z artykułu: NIK o przygotowaniu do zawodu nauczyciela

NIK o bezpieczeństwie i higienie nauczania w szkołach publicznych

W żadnej ze skontrolowanych szkół nie stworzono uczniom optymalnych warunków technicznych do nauki. Zdarzało się, że dzieci uczyły się w ciasnych salach, przedmioty wymagające koncentracji planowano na ostatnich lekcjach lub grupowano je w kilkugodzinne bloki, a przerwy międzylekcyjne były zdecydowanie za krótkie. NIK zwraca również uwagę, że uczniowie wciąż narażeni są na dźwiganie ciężkich tornistrów i często nie mają możliwości zostawienia książek i zeszytów w szkole. Zastrzeżenia kontrolerów budzi także zły stan techniczno-sanitarny obiektów szkolnych oraz fakt, że w ponad połowie szkół nie zabezpieczono w komputerach dostępu uczniów do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.

więcej treści z artykułu: NIK o bezpieczeństwie i higienie nauczania w szkołach publicznych

NIK o przeciwdziałaniu e–uzależnieniu dzieci i młodzieży

Chociaż zjawisko e–uzależnienia nasila się i dotyka coraz młodszych użytkowników nowoczesnych technologii, problem ten nie spotyka się z należytą reakcją właściwych instytucji. Działania skontrolowanych instytucji, które powinny przeciwdziałać e–uzależnieniu dzieci i młodzieży, były przypadkowe i w ocenie NIK nie odpowiadały wystarczająco skutecznie na zagrożenia wynikające z rozwoju nowoczesnych technologii.

więcej treści z artykułu: NIK o przeciwdziałaniu e–uzależnieniu dzieci i młodzieży

NIK o systemie informacji oświatowej

W ocenie Najwyższej Izby Kontroli system informacji oświatowej nie wspiera efektywnie realizacji zadań w obszarze oświaty. Do grudnia 2015 roku budowa tego systemu nie została całkowicie zakończona. W efekcie brak kompletności i wiarygodności danych w bazie nowego SIO utrudniał realizację polityki oświatowej państwa oraz dostęp do informacji publicznej.

więcej treści z artykułu: NIK o systemie informacji oświatowej

NIK o opiece przedszkolnej w województwie świętokrzyskim

Gminy w województwie świętokrzyskim nie zagwarantowały na rok szkolny 2016/2017 miejsc w przedszkolach dla wszystkich trzylatków. W skontrolowanych gminach zabrakło miejsc dla prawie 200 dzieci w tym wieku, bo pierwszeństwo miały starsze przedszkolaki, a także sześciolatki, które po odroczeniu o rok edukacji szkolnej, mogły zostać w przedszkolu. Jednak w części gmin władze samorządowe wprowadzały, niezgodne z prawem, zasady rekrutacji ograniczające prawo dzieci sześcioletnich do kontynuacji wychowania przedszkolnego. Dodatkowo rodzicom dzieci cztero- i pięcioletnich, które obowiązkowo należało przyjąć do przedszkoli, nie wszędzie zapewniono dogodną dla rodziców dostępność opieki. Dzieci kierowano do placówek oddalonych o wiele kilometrów, proponowano opiekę tylko do południa lub na „drugą zmianę”, czyli tylko po południu.

więcej treści z artykułu: NIK o opiece przedszkolnej w województwie świętokrzyskim

NIK o dotacjach na ochronę przyrody i edukację ekologiczną

System przyznawania dotacji na działania dotyczące ochrony przyrody i edukacji ekologicznej nastawiony jest na pozyskiwanie i wydatkowanie środków europejskich i krajowych, jednakże bez wystarczającej dbałości o jakość przygotowywanych projektów.

więcej treści z artykułu: NIK o dotacjach na ochronę przyrody i edukację ekologiczną

NIK o szkolnictwie zawodowym

System szkolnictwa zawodowego nie jest skuteczny. Mimo iż na rynku brakuje fachowców, to absolwenci szkół zawodowych nie znajdują zatrudnienia. Poziom bezrobocia w tej grupie wynosi aż 41 proc. Główną przyczyną takiej sytuacji jest niedopasowanie oferty szkół zawodowych do potrzeb rynku pracy i niewystarczające warunki do nauki zawodu, co wpływa na jakość pracowników po zawodówkach. Tymczasem NIK zauważa, że reforma szkolnictwa zawodowego z 2012 r. może nie przynieść oczekiwanych efektów, bo wprowadzając liczne zmiany systemowe, nie zmieniono sposobu finansowania tego szkolnictwa.

więcej treści z artykułu: NIK o szkolnictwie zawodowym

NIK o opłatach za studia w publicznych szkołach wyższych

Skontrolowane uczelnie publiczne nie zawsze prawidłowo ustalały wysokość opłat za usługi edukacyjne. Nierzetelnie szacowano koszty nauki na studiach niestacjonarnych, a opłaty rekrutacyjne zawyżano. Kłopoty były także ze zwalnianiem studentów z opłat. Uczelnie co prawda wypełniły ustawowy obowiązek określenia warunków zwolnień, ale przyjęte zasady w praktyce ograniczały lub utrudniały skorzystanie z tych zwolnień.

więcej treści z artykułu: NIK o opłatach za studia w publicznych szkołach wyższych

Przeczytaj treść ponownie

Najwyższa
Izba Kontroli

Najwyższa Izba Kontroli
Skr. poczt. P-14, 00-950 Warszawa
tel. 22 444 50 00
nik@nik.gov.pl
NIP: 526-10-58-627, REGON: 000000052