Wyszukane artykuły - "transport"


Artykuły (59):

NIK o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego

Po polskich drogach poruszają się setki tysięcy pojazdów, które nie powinny zostać dopuszczone do ruchu ze względu na ich zły stan techniczny. Sprzyja temu rosnący import coraz starszych samochodów z Europy Zachodniej, których właściciele bez problemu na konkurencyjnym rynku załatwiają stempel dopuszczający auto do ruchu. Z ustaleń kontroli NIK wynika, że ponad połowa skontrolowanych stacji wykonywała badania samochodów powierzchownie – w niepełnym zakresie lub urządzeniami, które nie spełniały wymagań. W dużej mierze jest to konsekwencja słabego nadzoru starostów nad przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów i zatrudnionymi w nich diagnostami.

więcej treści z artykułu: NIK o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego

NIK o bezpieczeństwie na przejściach i przejazdach kolejowo - drogowych

Zarządcy linii kolejowych i zarządcy dróg nie wykonywali należycie działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Ponad połowa skontrolowanych przejazdów nie była utrzymana we właściwym stanie technicznym. Przeszło 70 proc. z nich nie było odpowiednio oznakowanych znakami drogowymi i wskaźnikami kolejowymi.

więcej treści z artykułu: NIK o bezpieczeństwie na przejściach i przejazdach kolejowo - drogowych

NIK o realizacji Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych

Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych nie został dostosowany do możliwości PKP PLK S.A., dlatego zakres ujętych w nim zadań inwestycyjnych okazał się niemożliwy do wykonania w zaplanowanych terminach. Do końca 2015 r. nie zakończono niemal połowy ze 153 projektów ujętych w Programie i nie wykorzystano ponad 11,3 mld zł zaplanowanych w 2011 r. ze środków unijnych na infrastrukturę kolejową. Miliardy złotych wydane w tym czasie na modernizację oraz budowę linii i stacji kolejowych poprawiły ich stan techniczny, jednak dla pasażerów niewiele się zmieniło – pociągi nadal nie rozwijają dużych prędkości na trasach.

więcej treści z artykułu: NIK o realizacji Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych

NIK o wykorzystaniu potencjału lotniska Rzeszów-Jasionka

Zwiększony dzięki zakończonym inwestycjom potencjał Portu Lotniczego „Rzeszów-Jasionka” mógłby być wykorzystywany w większym stopniu niż obecnie. W szczególności dotyczy to przewozów pasażerskich, gdyż w 2015 r. przepustowość lotniska była wykorzystywana niespełna w połowie. Według szacunków Izby granica rentowności, określana jako milion pasażerów rocznie, zostanie osiągnięta najwcześniej w 2022 r. Przeszkodą w pełnym wykorzystaniu potencjału lotniska mogą być stwierdzone zagrożenia w terminowej budowie linii kolejowej i dróg, służących lepszemu skomunikowaniu portu.

więcej treści z artykułu: NIK o wykorzystaniu potencjału lotniska Rzeszów-Jasionka

NIK o barierach w procesie realizacji inwestycji drogowych

Bariery utrudniające proces budowy dróg krajowych, spowodowane były przede wszystkim niestabilnością Programu Budowy Dróg Krajowych oraz niedostosowaniem organizacyjnym GDDKiA do powierzonych jej działań, w tym niedostatecznym nadzorem nad przygotowaniem zadań inwestycyjnych. Bezpośrednim skutkiem powyższych barier były m.in. przerwy w realizacji inwestycji, utrata środków finansowych, błędy we wnioskach o wydanie decyzji administracyjnych oraz w dokumentacji projektowej, a także przypadki niedostatecznego rozpoznania geologicznego terenu budowy. NIK zaznacza, że przeszkody występujące w procesie inwestycyjnym generowały wysokie koszty oraz miały wpływ na opóźnienia w budowie dróg.

więcej treści z artykułu: NIK o barierach w procesie realizacji inwestycji drogowych

NIK o Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

Uruchomienie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej poprawiło skomunikowanie aglomeracji. Dzięki projektowi zmodernizowano stacje kolejowe, pasażerom oddano nowe pociągi, ruszyły połączenia na nowych trasach. Jednak w ocenie NIK wciąż na oczekiwanym poziomie nie funkcjonują jeszcze węzły przesiadkowe ani Wspólny Bilet Aglomeracyjny. Poprawy wymaga także częstotliwość kursowania pociągów.

więcej treści z artykułu: NIK o Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

NIK o dostępności komunikacji miejskiej dla niepełnosprawnych

Pomimo podejmowanych działań i nieznacznej poprawy komunikacja miejska wciąż nie jest jeszcze w pełni dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. We wszystkich skontrolowanych miastach osoby niepełnosprawne napotykały na poważne bariery w dostępie do publicznego transportu zbiorowego. Najpowszechniejszym problemem pozostaje wciąż zbyt mała w stosunku do potrzeb liczba kursów pojazdów niskopodłogowych. W ocenie NIK większość trudności z dostępem niepełnosprawnych do komunikacji miejskiej wynika z nierzetelnej analizy potrzeb przewozowych mieszkańców.

więcej treści z artykułu: NIK o dostępności komunikacji miejskiej dla niepełnosprawnych

NIK o uprawnieniach do działania w lotnictwie cywilnym

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z naruszeniem przepisów prawa lotniczego wydawał koncesje, zezwolenia i certyfikaty, czyli dokumenty uprawniające do działania w lotnictwie cywilnym. Ponadto nie zapewnił takiej organizacji pracy urzędu, która pozwoliłaby na rzetelną realizację zadań związanych z udzielaniem tych uprawnień i nadzorem nad prawidłowością ich wykonywania. W rezultacie do wykonywania działalności lotniczej zostały dopuszczone podmioty, które nie spełniały warunków określonych w przepisach prawa i nie gwarantowały jej bezpieczeństwa.

więcej treści z artykułu: NIK o uprawnieniach do działania w lotnictwie cywilnym

NIK o niszczeniu dróg lokalnych przy budowie autostrad i dróg ekspresowych

Drogi lokalne nie są odpowiednio chronione przed niszczeniem podczas budowy autostrad i dróg ekspresowych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wprowadziła do kontraktów z wykonawcami robót wymóg zawierania umów z samorządami w celu ochrony i naprawy zniszczonych dróg lokalnych. Jednak później nie sprawdzała, czy firmy zawierają takie porozumienia oraz czy wywiązują się ze zobowiązań. Kontrole wprowadziła do planu dopiero w 2016 roku w wyniku zaleceń NIK.

więcej treści z artykułu: NIK o niszczeniu dróg lokalnych przy budowie autostrad i dróg ekspresowych

NIK o funkcjonowaniu regionalnego publicznego transportu zbiorowego

Samorządy na ogół nie były zainteresowane organizowaniem publicznego transportu zbiorowego dla mieszkańców. I w zasadzie ograniczały się do administrowania tym transportem, czyli m.in. wydawania zezwoleń i określania przystanków komunikacyjnych. Połowa skontrolowanych samorządów nie badała też lokalnych potrzeb przewozowych, choć był to ich obowiązek. A lokalnych przewoźników sprawdzał jedynie co czwarty skontrolowany powiat.

więcej treści z artykułu: NIK o funkcjonowaniu regionalnego publicznego transportu zbiorowego

Przeczytaj treść ponownie