Wyszukane artykuły - "transport"


Artykuły (60):

Lepsze drogi w cieniu nieprawidłowości

Brak rzetelnych danych dotyczących wykonanych robót w ramach bieżącego utrzymania dróg to najpoważniejsze nieprawidłowości jakie stwierdziła NIK w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kontrola dotyczyła zapewnienia przez Dyrekcję należytego stanu nawierzchni dróg krajowych. Dane z 2016 r. o liczbie wykonanych robót konserwacyjnych – remontów cząstkowych nawierzchni mieszankami mineralno-asfaltowymi na gorąco (najpopularniejszy zabieg) na drogach krajowych (bez ekspresówek i autostrad) były ponad 500 razy zawyżone a tym samym koszt wyremontowania 1 tys. m2 nawierzchni prawie 500 razy zaniżony. W ocenie NIK niejasny był też m. in. sposób doboru zadań związanych z przebudową i remontami. GDDKiA nie analizowała efektywności wydatków na bieżące utrzymanie sieci dróg. Brakowało też skutecznego nadzoru Generalnego Dyrektora nad podległymi mu komórkami i jednostkami organizacyjnymi. W ocenie NIK w dalszym ciągu nie zapewniono też należytego stanu technicznego nawierzchni.

więcej treści z artykułu: Lepsze drogi w cieniu nieprawidłowości

Wyboista droga przez e-myto

Przez siedem lat nie udało się administracji rządowej opracować optymalnej koncepcji poboru opłaty elektronicznej, tzw. e-myta, wynika z ustaleń Najwyższej Izby Kontroli. System viaTOLL, miał w listopadzie 2018 roku zostać przejęty przez Skarb Państwa. Opieszałość w podejmowaniu decyzji, brak wiedzy dotyczącej funkcjonowania nowoczesnych systemów poboru, błędy proceduralne, brak zasobów ludzkich posiadających odpowiednie kompetencje w zakresie IT doprowadziły do ryzyka niezapewnienia kontynuacji poboru opłat nawet przez 17 miesięcy.

więcej treści z artykułu: Wyboista droga przez e-myto

Opóźniony pociąg do krajów bałtyckich

Realizacja polskiego odcinka kolejowej magistrali Rail Baltica, mającej połączyć centralną Europę z Litwą, Łotwą i Estonią (w przyszłości także z Finlandią), jest opóźniona. Powodem jest brak przygotowania spójnej i jednolitej koncepcji jej modernizacji przez PKP PLK S.A. Wydłużenie czasu realizacji wpłynęło również na wzrost kosztów w stosunku do pierwotnie zakładanych. W konsekwencji proces planowania i realizacji linii kolejowej Rail Baltica był prowadzony w sposób nieefektywny. Jednocześnie NIK pozytywnie ocenia przygotowanie projektów budowlanych, które pozwolą w przyszłości na zwiększenie szybkości i przepustowości modernizowanych linii.

więcej treści z artykułu: Opóźniony pociąg do krajów bałtyckich

Jak walczyć z trującymi samochodami w dużych miastach – gorąca debata w NIK

W skali kraju samochody odpowiadają za niewielką liczbę przekroczeń poziomu zanieczyszczeń. Jednak w największych miastach są głównymi trucicielami i stanowi to nawet większy problem, niż emisja pyłów z domowych pieców i kotłowni. Niekorzystnie wpływa to nie tylko na zdrowie mieszkańców aglomeracji, ale również na komfort i jakość ich życia. Dlaczego tak się dzieje i jak można walczyć ze smogiem z samochodów? Na to pytanie próbowali odpowiedzieć eksperci, naukowcy, przedstawiciele urzędów centralnych, organizacji pozarządowych oraz samorządowcy w trakcie konferencji „Aglomeracje miejskie – wpływ transportu drogowego na jakość powietrza". W ocenie Krzysztofa Kwiatkowskiego Prezesa NIK, rozwiązanie tak skomplikowanego problemu musi być całościowe i uwzględniać różne punkty widzenia. „Byliśmy, jesteśmy i będziemy instytucją, która sprzyja otwartej dyskusji i szuka najlepszych rozwiązań” – podkreślił Prezes NIK.

więcej treści z artykułu: Jak walczyć z trującymi samochodami w dużych miastach – gorąca debata w NIK

Przez powiaty i gminy pojedziemy lepszymi drogami

NIK o realizacji „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019”

więcej treści z artykułu: Przez powiaty i gminy pojedziemy lepszymi drogami

Jak uniknąć powtórki kryzysu budowlanego, który zagraża rozwojowi kraju? [podsumowanie debaty]

Szybko rosnące ceny surowców, brak klauzul waloryzacyjnych, brak pracowników i ograniczanie przez banki gwarancji to główne przyczyny kłopotów, w które zaczynają wpadać firmy budujące głównie drogi i linie kolejowe. Ich reprezentanci a także przedstawiciele rządu, parlamentu, eksperci uczestniczyli w konferencji zorganizowanej w Warszawie przez Najwyższą Izbę Kontroli. Dotyczyła najpoważniejszych problemów branży budowlanej. Otwierając spotkanie Prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski zwrócił uwagę, że zaczynają upadać małe i średnie firmy budowlane, co wymusza zbudowanie mechanizmów elastycznego reagowania na obecną sytuację na rynku.

więcej treści z artykułu: Jak uniknąć powtórki kryzysu budowlanego, który zagraża rozwojowi kraju? [podsumowanie debaty]

Mistrz kierownicy wycieka

NIK o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych

więcej treści z artykułu: Mistrz kierownicy wycieka

Mordercze spaliny

NIK o ochronie powietrza przed zanieczyszczeniami cz. II

więcej treści z artykułu: Mordercze spaliny

Przeczytaj treść ponownie