Wyszukane artykuły - "transport"


Artykuły (50):

Transporty drewna niszczą drogi

NIK o wykonywaniu zadań przez zarządców dróg wojewódzkich w zakresie utrzymania, remontów i ochrony dróg

więcej treści z artykułu: Transporty drewna niszczą drogi

GDDKiA realizując inwestycje drogowe nie zabezpieczyła interesu Skarbu Państwa

W latach 2011 – 2016 Skarb Państwa wypłacił podwykonawcom i kontrahentom, z tytułu niespłaconych przez wykonawców drogowych zaległych należności, ponad 1,3 mld zł. Umowy zawierane przez GDDKiA z wykonawcami niedostatecznie zabezpieczały interes Skarbu Państwa. Brakowało w nich m.in. monitoringu płatności, tak aby na bieżąco wiedzieć, czy wykonawcy płacą podwykonawcom i kontrahentom. Dodatkowo Specustawa, która miała pomóc w ratowaniu branży budowlanej przed upadłościami, nie została przez Generalną Dyrekcję właściwie zrealizowana. Części firm obniżono, albo w ogóle nie wypłacono przysługujących im należności.

więcej treści z artykułu: GDDKiA realizując inwestycje drogowe nie zabezpieczyła interesu Skarbu Państwa

Transport publiczny w obszarze Bydgosko-Toruńskim coraz atrakcyjniejszy

Rozbudowa systemu publicznego transportu zbiorowego zwiększyła atrakcyjność Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego. Unowocześnienie taboru szynowego i rewitalizacja linii kolejowej doprowadziły do skrócenia o jedną trzecią czasu przejazdu pociągiem między Bydgoszczą a Toruniem. Istotnie poprawiło to skomunikowanie największych miast województwa kujawsko-pomorskiego. Nie udało się na razie wprowadzić wspólnej taryfy biletowej, cyklicznego ruchu pociągów między Bydgoszczą a Toruniem, ani jednolitych rozwiązań technicznych na peronach kolejowych.

więcej treści z artykułu: Transport publiczny w obszarze Bydgosko-Toruńskim coraz atrakcyjniejszy

NIK o bezpieczeństwie przewozów kolejowych

Stan bezpieczeństwa przewozów kolejowych w naszym kraju nie jest w pełni zadawalający, pomimo wypełniania zadań przez podmioty odpowiedzialne za jego bezpieczeństwo. Poprawę bezpieczeństwa przewozów utrudniają bariery prawne, finansowe i organizacyjne, w tym związane przede wszystkim z niewłaściwym stanem technicznym blisko połowy linii kolejowych oraz przestarzałym taborem kolejowym. W ocenie NIK, zbyt wolno postępuje wdrażanie europejskiego systemu sterowania ruchem kolejowym (ERTMS), który jest kompatybilny pomiędzy krajami UE. Niepokoi również fakt, że dworce kolejowe, które rocznie obsługują ok. 300 mln pasażerów, nie są objęte systemem zarządzania bezpieczeństwem na kolei, bo w ustawie o transporcie nie zostały zaliczone do elementów infrastruktury kolejowej. Co więcej część dworców nie jest przygotowana do prowadzenia działań ratunkowych oraz ewakuacji pasażerów w przypadku wystąpienia pożaru lub innych zagrożeń, w tym o charakterze terrorystycznym.

więcej treści z artykułu: NIK o bezpieczeństwie przewozów kolejowych

NIK o Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015

Zakres rzeczowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 – budowa nowych odcinków dróg krajowych oraz wzmocnienie i przebudowa istniejących - był zbyt szeroki. Dodatkowo wystąpiły problemy z właściwym planowaniem i finansowaniem inwestycji. Przede wszystkim nie określono kryteriów wyboru, ani kolejności realizacji Inwestycji, co prowadziło do dzielenia przedsięwzięć na etapy. W efekcie korygowano planowany wcześniej przebieg tras drogowych, przekraczano terminy wykonania, a kolejne opóźnienia powodowały zwiększenie kosztów. NIK stwierdza, że nie zrealizowano też w pełnym zakresie jednego z priorytetów Programu, czyli ukończenia wszystkich kluczowych odcinków autostrad. Pełen ciąg autostradowy uzyskano jedynie przy budowie autostrady A4.

więcej treści z artykułu: NIK o Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015

NIK o drogach lokalnych w województwie warmińsko-mazurskim

Mimo inwestycji gmin i powiatów województwa warmińsko-mazurskiego w budowę, przebudowę i remonty lokalnych dróg, część z nich nadal znajduje się w stanie technicznym, który zagraża bezpieczeństwu. Sytuację pogarsza nieprawidłowe oznakowanie dróg, np. montowanie znaków w miejscach, w których są mało lub nawet zupełnie niewidoczne. Nie zawsze też zarządcy dróg gminnych i powiatowych utrzymywali ich nawierzchnie w należytym stanie. Zanieczyszczone piaskiem, błotem, czy liśćmi jezdnie zmniejszają przyczepność pojazdów i zagrażają bezpieczeństwu.

więcej treści z artykułu: NIK o drogach lokalnych w województwie warmińsko-mazurskim

NIK o nadzorze nad transportem i ubojem zwierząt gospodarskich

W ocenie NIK podczas uboju i transportu zwierząt gospodarskich nie zawsze przestrzegano przepisów o ochronie zwierząt. Inspekcja Weterynaryjna oraz Inspekcja Transportu Drogowego ujawniły nieprawidłowości w co piątej ubojni oraz w co setnym pojeździe przewożącym zwierzęta. Nadzór nad transportem specjalistycznym zwierząt gospodarskich oraz ich ubojem w rzeźniach sprawowano właściwie. Ograniczony był natomiast nadzór nad przestrzeganiem prawa o ochronie zwierząt w gospodarstwach - ubój gospodarczy pozostawał tam praktycznie poza kontrolą, a nadzór nad transportem zwierząt przez rolników był marginalny. Wciąż także nie uregulowano kwestii przyznawania certyfikatów kwalifikacji dla uśmiercających zwierzęta ani przepisów dotyczących uboju bez ogłuszania (tzw. uboju rytualnego).

więcej treści z artykułu: NIK o nadzorze nad transportem i ubojem zwierząt gospodarskich

NIK o działalności WORD w Częstochowie

Złe gospodarowanie majątkiem własnym i niewłaściwe zarządzanie zasobami ludzkimi w latach 2008-2016 zarzuca częstochowskiemu WORD-owi NIK. Wskutek braku części procedur i naruszania innych WORD doznał wówczas m.in. uszczerbku finansowego na kwotę przekraczającą milion złotych. Strata ta była konsekwencją przede wszystkim decyzji o zakupie obciążonego hipotecznie budynku hotelowego za cenę przewyższającą jego wartość.

więcej treści z artykułu: NIK o działalności WORD w Częstochowie

NIK o zarządzaniu regionalnym pasażerskim transportem kolejowym

Z roku na rok wzrasta liczba przewiezionych pasażerów oraz ich satysfakcja z jakości usług regionalnych przewozów kolejowych, których organizatorem były kontrolowane samorządy. Jednakże samorządy województw nie zawsze przykładały należytą wagę do pełnienia funkcji organizatora publicznego transportu zbiorowego. Zdaniem NIK poprawy wymaga nadzór samorządów nad bezpieczeństwem przewozów, ich punktualnością i rzetelnym rozpatrywaniem przez operatorów skarg i reklamacji pasażerów. Do tej pory większość samorządów nie wprowadziła zintegrowanego biletu, dającego możliwość korzystania z różnych środków transportu w różnych miejscach województwa, z parkingów, a docelowo także innych usług. Dobrym przykładem działania takiego zintegrowanego biletu jest Małopolska Karta Aglomeracyjna.

więcej treści z artykułu: NIK o zarządzaniu regionalnym pasażerskim transportem kolejowym

Przeczytaj treść ponownie