Czy w miastach pojedziemy jeszcze wolniej? [panel ekspertów]

Podczas zorganizowanego przez poznańską delegaturę NIK panelu ekspertów, poświęconego bezpieczeństwu i jakości dróg lokalnych, dyskutowano m.in. o projekcie uspokojenia ruchu w miastach. Realizuje go już kilka aglomeracji. Po Gdańsku, Poznaniu i Sopocie także Warszawa przygotowuje się do wprowadzenia tzw. strefy „Tempo 30”. Ograniczenie prędkości ma objąć te obszary, gdzie ruch pojazdów i pieszych jest najbardziej intensywny.

Wypowiedź dra Huberta Iglińskiego o strefie „Tempo 30”

Strefa 30

Głównym celem strefy jest poprawa bezpieczeństwa. W Polsce wciąż ginie w wypadkach niewspółmiernie wielu pieszych. Eksperci podkreślają, że w przypadku możliwej kolizji z udziałem osoby niechronionej bezpieczna prędkość pojazdu nie powinna przekraczać właśnie 30 km/h.

Kierowcy boją się jednak, że wprowadzenie strefy „Tempo 30” radykalnie wydłuży czas przejazdu. Tymczasem może się okazać, że ograniczenie pozytywnie wpłynie na udrożnienie ruchu w zakorkowanych miastach. - Paradoksalnie w dużych aglomeracjach średnia prędkość na drogach z ograniczeniem do 30 km/h jest wyższa niż na drogach, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 50 km/h - twierdzi dr Hubert Igliński, specjalizujący się w zagadnieniach międzynarodowej logistyki. I podaje przykład: - Szwedzi po wprowadzeniu w centrach miast strefy „Tempo 30” zmierzyli tam średnią prędkość pojazdów i okazało się, że wynosi ona ok. 25 km/h. W Poznaniu, gdzie kierowcy mogli jeszcze do niedawna jeździć dwa razy szybciej, średnia prędkość wynosiła niespełna 18 km/h.

Dyskusja ekspertów m.in. wokół projektu strefy „Tempo 30” znajdzie swój ślad w raporcie NIK poświęconym organizacji ruchu oraz bezpieczeństwu na drogach lokalnych. Kontrolę prowadzi poznańska delegatura Izby. Jej zakończenie planowane jest do końca października.

Materiały audiowizualne dla radia, TV i portali internetowych >>

Informacje o artykule

Data utworzenia:
30 sierpnia 2013 11:22
Data publikacji:
30 sierpnia 2013 11:22
Wprowadził/a:
Krzysztof Andrzejewski
Data ostatniej zmiany:
30 sierpnia 2013 12:44
Ostatnio zmieniał/a:
Daniel Michalecki
Czy w miastach pojedziemy jeszcze wolniej? [panel ekspertów]

Przeczytaj treść ponownie