NIK o modernizacji Policji

Otrzymane środki z Programu modernizacji umożliwiły istotne unowocześnienie wyposażenia i sprzętu użytkowanego przez Policję, a przede wszystkim powstrzymały ich postępującą dekapitalizację. Jednocześnie NIK ocenia jako niecelowe dokonanie znaczących zmian w kierunkach wydatkowania środków Programu modernizacyjnego.

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła przygotowanie przez Komendę Główną Policji zbadanych projektów do realizacji. Podejmowane przedsięwzięcia planowano nierzetelnie, w tym nie sporządzano analiz możliwości realizacji projektów z punktu widzenia posiadanych i koniecznych do pozyskania zasobów: finansowych, kadrowych i rzeczowych. Skutkiem tego były m.in. opóźnienia w realizacji umów oraz w zakresie rzeczywistego wykorzystania zakupionego sprzętu i wyposażenia, a także niegospodarne wydatkowanie części środków finansowych przeznaczonych na projekty informatyczne.

W Komendzie Głównej Policji, na 10 zbadanych zamówień stwierdzono 1 przypadek bezpodstawnego udzielenia zamówienia publicznego z wyłączeniem stosowania ustawy Pzp oraz 1 przypadek zastosowania trybu niekonkurencyjnego, w sytuacji gdy nie zostały spełnione ustawowe przesłanki do jego zastosowania. W tym zakresie NIK planuje skierowanie dwóch zawiadomień o stwierdzeniu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Zdaniem NIK negatywnie należy ocenić sposób realizacji przez KGP zawieranych umów, bowiem rozliczenia rzeczowe z wykonawcami w 5. przypadkach na 10 odbyły się w sposób nierzetelny, tj. naruszający zapisy umów, co narażało na szkodę interes Skarbu Państwa. Przyczyną nieprawidłowości był brak właściwego nadzoru kadry kierowniczej biur merytorycznych KGP oraz powierzanie odpowiedzialności za odbiory przedmiotów zamówienia pracownikom niemającym odpowiednich kwalifikacji w tym zakresie. W przypadku kilku umów stwierdzono, że osoby odpowiedzialne za dokonanie odbiorów nie wyegzekwowały istotnych dokumentów poświadczających jakość przedmiotu zamówienia, nie dokonały przewidzianych w umowie badań odbiorczych, bądź nie dokumentowały należycie czynności odbiorczych, co uniemożliwiło ocenę rzetelności ich działań.

Materiały audiowizualne dla radia, TV i portali internetowych >>

Informacje o artykule

Data utworzenia:
26 kwietnia 2011 11:56
Data publikacji:
27 kwietnia 2011 07:00
Wprowadził/a:
Magdalena Czerniak-Kowalska
Data ostatniej zmiany:
05 lipca 2013 11:41
Ostatnio zmieniał/a:
Andrzej Gaładyk

Przeczytaj treść ponownie