Przejdź do treści

Administracja

Logotypy KPRM, NIK i KSAP

Współpraca szkoleniowa NIK, KPRM i KSAP

09 stycznia 2017 08:30

Pod koniec 2016 r. z inicjatywy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, we współpracy z wykładowcami Najwyższej Izby Kontroli i w budynku Krajowej Szkoły Administracji Publicznej - ruszyło Studium kontroli w administracji rządowej. Inicjatywę tę udało się zrealizować dzięki współdziałaniu trzech instytucji, którym zależy na podnoszeniu kompetencji zawodowych urzędników administracji rządowej.

więcej treści z artykułu: Współpraca szkoleniowa NIK, KPRM i KSAP

Tablica z napisem URZĄD GMINY w tle budowa drogi, kolejka do lekarza, budowa kanalizacji i uliczka miasteczka

NIK o realizacji zadań publicznych przez małe gminy

22 listopada 2016 09:45

Objęte kontrolą NIK wybrane małe gminy słabo radziły sobie z realizacją zadań publicznych: utrzymaniem dróg, rozwijaniem sieci kanalizacyjnej, czy zapewnieniem opieki zdrowotnej. Wynikało to przede wszystkim z niskich budżetów, ale także z rozproszonej zabudowy i ukształtowania terenu. Z wykonywaniem zadań największe problemy miały gminy o niskich dochodach własnych, co zmuszało je do zaciągania kredytów i pożyczek. NIK ostrzega, że systematycznie rosnące zadłużenie skontrolowanych gmin bez wątpienia wpłynie na możliwość realizacji inwestycji i skuteczność wykonywania zadań w przyszłości.

więcej treści z artykułu: NIK o realizacji zadań publicznych przez małe gminy

Kształt granic Polski w kolorze flagi Polskiej z napisem 2020

NIK o realizacji celów Strategii "Sprawne Państwo 2020"

28 września 2016 08:15

Trudno rzetelnie ocenić na jakim etapie zaawansowania jest wdrażana Strategia „Sprawne Państwo 2020”, której głównym celem jest zwiększenie skuteczności i efektywności państwa otwartego na współpracę z obywatelami. Nie zbudowano bowiem systemu monitorującego postępy wdrażania Strategii na każdym poziomie jej realizacji oraz nie zapewniono porównywalności osiąganych wskaźników. Również Koordynator Strategii, czyli minister właściwy ds. administracji publicznej, nie został wyposażony w uprawnienia i narzędzia, które umożliwiłyby mu rzetelne wywiązywanie się z obowiązku koordynowania i nadzorowania realizacji Strategii.

więcej treści z artykułu: NIK o realizacji celów Strategii "Sprawne Państwo 2020"

Dwie osoby siedzące przy biurku, po lewej stroni książka z paragrafem, po prawej segregatory

NIK o zlecaniu usług prawniczych przez samorządy

08 września 2016 08:00

Dolnośląskie urzędy w sposób zróżnicowany organizowały obsługę prawną swoich spraw. Tylko w jednym przypadku obsługę tych zadań prowadzili wyłącznie pracownicy urzędu, w pozostałych przypadkach powierzano ją - w całości lub w części - firmom zewnętrznym. NIK ustaliła, że 60 proc. środków przeznaczonych na zewnętrzną obsługę prawną urzędów wydano niezgodnie z prawem lub zasadami należytego zarządzania finansami publicznymi. Większość usług prawnych zlecano bez przetargów bądź w trybie z wolnej ręki. Duża część usług dotyczyła zewnętrznej pomocy prawnej przy odzyskiwaniu podatku VAT, przy czym jej koszt sięgał nawet 30 proc. zwróconego podatku.

więcej treści z artykułu: NIK o zlecaniu usług prawniczych przez samorządy

Kolaż: ręce na planie budowlanym, dźwig typu żuraw, robotnik na dachu budynku

NIK o decyzjach o warunkach zabudowy i pozwoleniach na budowę na Mazowszu

22 sierpnia 2016 08:30

Postępowania administracyjne związane z decyzjami o warunkach zabudowy w województwie mazowieckim nie zawsze kończą się w przewidzianych prawem terminach. Opóźnienia spowodowane są w szczególności: brakiem dla części obszarów gmin planów zagospodarowania przestrzennego i nieuzasadnioną zwłoką w podejmowaniu czynności przez urzędników. NIK stwierdziła także inne nieprawidłowości na różnych etapach procedury administracyjnej, w tym: niepowiadamianie stron o wszczęciu postępowania, czy istotne braki w dokumentacji.

więcej treści z artykułu: NIK o decyzjach o warunkach zabudowy i pozwoleniach na budowę na Mazowszu

NIK o praktykach i stażach w urzędach

NIK o praktykach i stażach w urzędach

18 sierpnia 2016 08:00

Urzędy stworzyły odpowiednie warunki organizacyjne do odbywania praktyk i staży dla studentów i absolwentów. Niemniej jednak jakość oferowanych praktyk nie zawsze osiągała pożądany poziom. W konsekwencji wpływało to na ich przydatność w uzyskaniu zatrudnienia. Tymczasem bezrobocie wśród absolwentów uczelni to jeden z najważniejszych problemów rynku pracy, który według Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020 jest konsekwencją m.in. niedostosowanego do potrzeb poziomu oraz zakresu praktyk i staży.

więcej treści z artykułu: NIK o praktykach i stażach w urzędach

Druki oświadzczeń podatkowych, na których leżą pieniądze i kalkulator

NIK o przedawnianiu się zobowiązań podatkowych

23 czerwca 2016 08:00

Podejmowane przez Ministra Finansów i urzędy skarbowe działania nie zapobiegły wzrostowi zaległości podatkowych i kwot przedawnionych, zatem w ocenie NIK były nieskuteczne. Odzyskanie zaległych kwot podatku, głównie z tzw. pustych faktur, było właściwie niemożliwe, co grozi wzrostem przedawnień zobowiązań podatkowych. NIK dostrzega jednak usprawnienia, jakie Ministerstwo w wprowadza w zakresie skuteczności działania służb skarbowych wobec podmiotów prowadzących legalną działalność.

więcej treści z artykułu: NIK o przedawnianiu się zobowiązań podatkowych

Studenci w bibliotece

NIK o kadrach na Podkarpaciu

11 kwietnia 2016 07:47

Zapewnienie kadr z wyższym wykształceniem niezbędnych dla rozwoju województwa podkarpackiego będzie wyzwaniem dla samorządu Podkarpacia. Horyzont czasowy nowej Strategii Rozwoju Województwa jest co prawda jeszcze dość odległy, ale już teraz NIK zwraca uwagę, że dotychczasowe zainteresowanie i rozpoznanie problemu może okazać się zbyt słabe. Zwłaszcza, że chociaż podkarpackie uczelnie publiczne mają istotny wkład w zapewnienie kadr z wyższym wykształceniem, to skuteczne rozwiązywanie problemów z tym związanych przekracza możliwości pojedynczych uczelni.

więcej treści z artykułu: NIK o kadrach na Podkarpaciu

Kobieta korzystająca z komputera, na ekranie napis e-samorząd

NIK o usługach elektronicznych w administracji publicznej

06 kwietnia 2016 08:00

Pomimo dużych sum, wydanych na platformy usług elektronicznych w urzędach, ich wykorzystanie jest znikome. Składa się na to wiele przyczyn. Przede wszystkim tylko nieco ponad 1 proc. dorosłych Polaków posiada profil zaufany, umożliwiający korzystanie z e-usług. Wciąż także wielu Polaków nie ma zaufania do drogi elektronicznej i woli osobiście udać się do urzędu. Dlatego NIK podkreśla, że usługi elektroniczne powinny być bezpieczne, intuicyjne i dostępne dla obywateli w dogodnym dla nich czasie, czyli świadczone nieprzerwanie 24 godziny na dobę. Istotne jest także, by udostępniane e-usługi dotyczyły spraw najczęściej załatwianych w urzędach i tym samym odpowiadały na potrzeby obywateli.

więcej treści z artykułu: NIK o usługach elektronicznych w administracji publicznej

Ilustracja: Kolaż zdjęć - w rogu logo NIK, powyżej sala sejmowa obok zdjęcia symbolizujące najczęstsze rodzaje zamówień publicznych (utrzymanie czystości, prasa, paliwo, samochody, prąd, komputery...)

NIK o zamówieniach publicznych

23 lutego 2016 14:34

Wnioski po kontroli NIK dotyczącej zamówień publicznych wykorzystywane przez administrację publiczną.

więcej treści z artykułu: NIK o zamówieniach publicznych

Przeczytaj treść ponownie

Najwyższa
Izba Kontroli

Najwyższa Izba Kontroli
Skr. poczt. P-14, 00-950 Warszawa
tel. 22 444 50 00
nik@nik.gov.pl
NIP: 526-10-58-627, REGON: 000000052