Informacja o wynikach kontroli wykonywania przez Fundację “ANIMALS” zlecenia na prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt w Warszawie

Jednostka kontrolująca:

Nr ewidencyjny:
Data publikacji: 2005-04-21 00:00
Dział tematyczny: administracja publiczna

Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła w okresie od 17.05.1999 r. do 20.10. 1999 r. kontrolę w Fundacji "ANIMALS" w Warszawie, obejmującej wykonywanie przez Fundację zlecenia na prowadzenie Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Warszawie (Schroniska na Paluchu) w latach 1998 - 1999 (I kwartał). Celem kontroli było dokonanie oceny prawidłowości wypełniania zadań w zakresie zarządzania, administrowania i utrzymywania Schroniska z wykorzystaniem środków publicznych, z punktu widzenia legalności i gospodarności działalności. Fundacja "ANIMALS" zarządzała Schroniskiem od początku 1997 r. na mocy umowy z 31.12.1996 r. zawartej z Miastem Stołecznym Warszawą w trybie zamówienia publicznego. Umowa powyższa realizowana była w sposób nieprawidłowy na skutek przepełnienia Schroniska. Przepełnienie Schroniska nie stanowi w myśl obowiązujących przepisów art. 33 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt - Dz.U. Nr 111, poz. 724 ze zm. wystarczającego uzasadnienia dla eutanazji dorosłych zwierząt i szczeniąt. W latach 1998-1999 (I kwartał) uśpiono 53,0% przyjętych w tym okresie zwierząt (nie licząc nowonarodzonych szczeniąt). Według prowadzonych rejestrów w 1998 r. w Schronisku przebywało średnio 600 psów, a na początku maja 1998 r. nawet 699 psów, przy zakładanej docelowej liczby 400 psów i 200 kotów, aby obiekt funkcjonował prawidłowo. Do Schroniska bez zagwarantowania należytych warunków lokalowych przyjmowano także zwierzęta spoza obszaru m.st. Warszawy wbrew ww. umowie, która przewidywała przyjmowanie zwierząt z gmin sąsiadujących tylko w miarę możliwości lokalowych. Zastrzeżenia budziły również warunki lokalizacyjne, techniczne, sanitarne i organizacyjne, nie przestrzegano warunków weterynaryjnych w zakresie obowiązku szczepień przeciwko wściekliźnie, sterylizacji, prowadzenia rejestrów medycznych oraz dokumentacji przyjmowania i wydawania zwierząt, dokumentacji padłych i uśpionych zwierząt, książki kontroli weterynaryjnej. Wystąpiły też liczne nieprawidłowości w prowadzeniu ewidencji księgowej Fundacji dotyczące braku ewidencjonowania środków trwałych i nie zgłoszenia do Biura Zarządu m. st. Warszawy części zakupionych dla Schroniska środków trwałych oraz ewidencjonowania środków finansowych na nie występujące konta w zakładowym planie kont. W działalności Fundacji i Schroniska stwierdzono ponadto przejawy niegospodarności w dysponowaniu środkami pochodzącymi z budżetu miasta i ze zbiórek publicznych w łącznej wysokości co najmniej 59.894 zł. Za niegospodarne działanie Fundacji uznano w szczególności zawarcie kilku umów o dzieło i niektórych umów zlecenia z byłym dyrektorem Schroniska pod koniec 1998 r. i na początku 1999 r., a mianowicie: - umowę o dzieło z dnia 1.12.1998 r. na "opracowanie dokumentacji adopcji zwierząt w Schronisku na Paluchu, opracowanie dokumentacji przedstawiającej problem sterylizacji w Schronisku, opracowanie programu dot. samej sterylizacji itp." na kwotę wynagrodzenia 3.000 zł brutto, do której jako realizację tej umowy załączono m.in. materiały pochodzące z marca 1998 r., które zawierały także niektóre dane nie odpowiadające stanowi faktycznemu, - umowę o dzieło z dnia 4.01.1999 r. na "opracowanie programu walki z przemocą stosowaną wobec zwierząt przez ludzi, zbadanie skarg składanych na ludzi stosujących przemoc wobec zwierząt i opracowanie sposobu zapobiegania przeciwko przemocy", z wynagrodzeniem 3.000 zł brutto, do której jako realizację tej umowy załączono opracowanie Pata Olsona, autora niezależnego, w którym wykazano m.in. liczne przykłady morderstw i bestialskich czynów na ludziach w USA, * umowę zlecenia z dnia 1.09.1998 r. na "zorganizowanie akcji pomocy zbiórki dla bezdomnych zwierząt dodatkowo w soboty i niedziele miesiąca września 1998 r." z wynagrodzeniem 1.500 zł brutto, gdy faktycznie takiej zbiórki w ogóle nie przeprowadzono, * 8 miesięcznych umów zlecenia na wykonywanie prac biurowych w Fundacji w okresie od 1.04.-31.12.1998 r. (z przerwą w miesiącu sierpniu 1998 r.) z wynagrodzeniem łącznym 7.750 zł, których przedmiot prac był zbieżny z zakresem prac wykonywanych przez zatrudnionych w tym okresie pracowników etatowych Fundacji. W Schronisku na Paluchu, zarządzanym przez Fundację za niegospodarne działanie uznano: * systematyczne zwiększanie zatrudnienia pracowników etatowych z 19 etatów we wrześniu 1996 r. do 25 etatów w styczniu 1997 r., 30 etatów w styczniu 1998 r. i 34 etatów w styczniu 1999 r., przy czym wzrost ten nie był adekwatny do wzrostu zakresu świadczonych prac i usług przez Schronisko, * zawieranie umów zlecenia i umów o dzieło na wykonywanie zabiegów sterylizacji zwierząt w Schronisku, przy zatrudnieniu 5 etatowych lekarzy weterynarii, którzy nie wykonywali sterylizacji i kastracji psów , * zakupy mieszadła do pasz oraz kościarki - siekacza (zwanego także łamaczem kości), które nie były używane, ponieważ stanowiły zagrożenie bezpieczeństwa dla pracowników. Za niewłaściwe uznano sfinansowanie przez Fundację “ANIMALS” promocji 43 kandydatów w wyborach samorządowych z października 1998 r. w wysokości 24.869 zł. Działania te miały znaczący wpływ na zakres zrealizowanych prac w stosunku do deklarowanych w ofercie Fundacji, złożonej do Biura Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy z września 1996 r. Z deklarowanych inwestycji zrealizowano tylko budowę nowej kuchni. Nie zrealizowano natomiast innych inwestycji, w szczególności wybudowania dwóch nowych budynków murowanych z boksami i wybiegami dla 200 psów i trzeciego pawilonu dla 100 psów oraz nowej murowanej piętrowej kociarni dla 250 kotów. Jednocześnie Fundacja poniosła w 1998 r. wydatki inwestycyjne na rozbudowę i modernizację szpitala Animals, która to inwestycja nie była przedmiotem oferty Fundacji. Najwyższa Izba Kontroli sformułowała wnioski pokontrolne zmierzające do zaprzestania niehumanitarnej polityki eutanazji zwierząt z powodu istniejącego przepełnienia w Schronisku oraz usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Jednocześnie Najwyższa Izba Kontroli zwróciła się do Prezydenta m.st. Warszawy o rozważenie odstąpienia od umowy z dnia 31.12.1996 r. z powodu rażącego naruszenia przez Fundację “ANIMALS” warunków tej umowy.

Powrót

Przeczytaj treść ponownie

Warto zobaczyć na stronie nik.gov.pl

Czy wiesz, że..

NIK złożyła w 2022 roku 85 zawiadomień do rzeczników dyscypliny finansów publicznych o podejrzeniu naruszenia dyscypliny finansów przez 90 osób.